Zdrowie i Uroda

Domowe sposoby na chrapanie

Chrapanie – uciążliwe dla otoczenia, niezdrowe, a czasem i niebezpieczne, dla chrapiącego. Niewinna dolegliwość, która może powodować stałe zmęczenie czy uczucie niewyspania, ale i prowadzić do konfliktów i kłótni domowych. Jego przyczyny są najczęściej prozaiczne i – szczęśliwie dla wszystkich nim dotkniętych – stosunkowo łatwe do usunięcia.

Jego najczęstszą przyczyną jest nieodpowiedni tryb i styl życia oraz złe nawyki, które każdego dnia utrwalamy. Dlatego zanim wybierzemy się do lekarza, warto spróbować zaradzić problemowi domowymi sposobami. Przede wszystkim należy zmienić pozycję snu na boczną. Spanie na wznak pogłębia problemy z chrapaniem, ponieważ w takiej pozycji język opada ku tyłowi gardła, powodując otwarcie ust i zwężenie kanału nosogardła i cieśni gardła. Również dobór odpowiedniej poduszki ma znaczenie – prawidłowe podparcie głowy, szyi i kręgosłupa jest kluczowe dla zdrowego odpoczynku. Najlepszym wyborem jest tzw. poduszka anatomiczna, która dopasowuje się do kształtu głowy.

Często ignorowaną, a bardzo popularną przyczyną, są niedoleczone infekcje układu oddechowego. Niewyleczony katar, powiększone migdałki czy przewlekłe problemy z zatokami wymuszają oddychanie z otwartymi ustami, co zwiększa ryzyko chrapania. Z tego powodu zanim wybierzemy się do laryngologa, zadbajmy o skuteczne doleczenie wszelkich nieżytów w obrębie układu oddechowego.

Podobnie jak przy wszystkich zaburzeniach snu, tak i w przypadku chrapania konieczna jest rezygnacja z używek, zwłaszcza z nikotyny. Substancja ta powoduje zaleganie śliny w tchawicy i krtani. Efektem tego jest podrażnione gardło oraz obrzęknięta śluzówka. Kieliszek wina czy małe piwo bezpośrednio przed snem także nie są zalecane, ponieważ alkohol powoduje wiotczenie mięśni gardła i języka. Podobnie wygląda kwestia przygotowania sypialni – w przewietrzonym pomieszczeniu o optymalnej temperaturze i wilgotności oddycha się lżej, a śluzówka nie jest wysuszona.

Na chrapanie są także bardziej podatne osoby z nadwagą, dlatego w proces walki z tą dolegliwością warto włączyć dietę i systematyczne ćwiczenia.

Walkę z tą dolegliwością można także wesprzeć preparatami ułatwiającymi oddychanie i redukującymi chrapanie. Są one dostępne bez recepty w każdej aptece i mogą występować pod postacią sprayu do rozpylania w gardle lub listków przyklejanych do podniebienia.

Jeśli domowe sposoby nie przyniosły efektu, konieczna jest wizyta u laryngologa. Według specjalistów ResMed problem z chrapaniem dotyczy czterech na pięciu mężczyzn po 40. roku życia, ale niewiele osób uważa je za na tyle drażniące, by zająć się jego przyczynami i leczeniem. I o ile w większości przypadków nie jest to dolegliwość niebezpieczna, o tyle może też być objawem obturacyjnego bezdechu sennego. Zwłaszcza jeśli jest ono głośne, nieregularne i towarzyszą mu przerwy w oddychaniu lub epizody spłyconego oddechu. W takim przypadku konieczne jest rozpoczęcie profesjonalnego leczenia, ponieważ bezdech jest schorzeniem zagrażającym życiu.