Zdrowie i Uroda

Podstawowe i najważniejsze pytanie każdego biegacza brzmi: jakie buty wybrać?

Jeżeli biegamy od jakiegoś czasu, najpewniej zdążyliśmy już przetestować różne rodzaje obuwia i wybrać najodpowiedniejsze dla siebie. Odkryliśmy, że w jednych butach biega nam się lepiej, a w innych gorzej. Tym, którzy przygodę z bieganiem dopiero zaczynają, podpowiemy, jak kupić idealne buty za pierwszym razem!

Dobór odpowiedniego obuwia sportowego to zapewnienie sobie komfortu podczas treningu. Nie przebiegniemy nawet paru minut w butach, które będą nas obcierać. Nieodpowiednie obuwie to również jedna z najczęstszych przyczyn kontuzji początkujących biegaczy. Stawiamy zatem przede wszystkim na wygodę, pamiętając równocześnie o bezpieczeństwie oraz funkcjonalności.

Po pierwsze – podeszwy

Buty biegowe często różnią się od siebie pod niektórymi względami, z czego najważniejszym jest podeszwa. Musimy zdecydować, czy lepiej nam będzie biegać w butach o cienkiej podeszwie, czy może warto zdecydować się na te z bardziej zamortyzowanymi. Tutaj główną rolę gra to, jak w danym bucie się czujemy. Proponujemy przymierzyć w sklepie obie pary butów i chwilę w nich pobiegać, a potem zdecydować, w których czuliśmy się bardziej komfortowo. Buty to najważniejszy atrybut biegacza, od którego zależy nie tylko komfort treningu, ale przede wszystkim nasze zdrowie, dlatego nie ma co oszczędzać i należy zdecydować się na dobre buty. Nasuwa się pytanie: czy “dobre” zawsze idzie w parze z “drogie”? Niekoniecznie. Jeżeli znaleźliśmy w sklepie znanego, zaufanego producenta idealne buty, rozważmy możliwość kupienia ich przez internet. Sklep internetowy e-sporting.pl oferuje szeroki wybór produktów firm takich, jak: Nike, Adidas, Reebok czy Puma, przy czym często trafimy tam na ceny ze zniżką.

Pronator, supinator, a może neutral?

Czynnikiem, który w dużej mierze decyduje o poczuciu komfortu podczas treningu, jest pronacja, czyli sposób, w jaki stopa porusza się do wewnątrz w czasie chodzenia lub biegania. Pronacja to naturalny ruch naszego ciała, który jest ściśle związany z amortyzacją. Zbyt duża pronacja nazywana jest płaskostopiem, które objawia się tym, że podczas przetaczania stopy z pięty na palce dotykamy nią całego podłoża, czyli stopa za bardzo “ucieka” do środka. Ruch ten może wywoływać kontuzje, dlatego pronatorom proponowe są buty z dodatkowym wsparciem od wewnątrz, mającym na celu ograniczenie rotacji.

Neutral to określenie dla osób, których stopy zachowują się, jak sama nazwa wskazuje, neutralnie. Znaczy to mniej więcej tyle, że ruch naszej stopy odbywa się równomiernie od pięty aż do palców, a ciężar ciała utrzymany jest na całej stopie. Dla osób z tym typem nie ma żadnych szczególnych zaleceń w kwestii doboru butów biegowych.

Supinator z kolei jest dokładną odwrotnością pronatora. Tutaj ruch polega na tym, że stopa podczas przetaczania się z pięty na palce “leci” na zewnątrz. Taki ruch wymaga odpowiedniego systemu amortyzującego, większego od tego, który proponowany jest osobom z typem stopy neutralnej.

Jak sprawdzić, którym typem jesteś?

Wiedzę teoretyczną już mamy. Teraz przedstawiamy krótki test, który pozwoli nam określić, jakim typem jesteśmy. Oto, co musimy zrobić:

  • Przygotować kartkę papieru.
  • Zwilżyć delikatnie piętę.
  • Zostawić odcisk pięty na papierze.

Spójrzmy na odcisk. Jeżeli:

  • odcisk jest pełny, najprawdopodobniej mamy skłonność do nadmiernej pronacji i powinniśmy postawić na buty z systemami podtrzymującymi.
  • odbicie w środkowej części jest niewielkie lub nie ma go w ogóle, najpewniej jesteśmy typem supinatora. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będą buty z systemami amortyzującymi.

kształt stopy to coś pomiędzy dwoma wyżej wymienionymi, nasza stopa ma normalne podbicie. Wybierzmy buty z systemami stabilizującymi.